Bijbellezen

Benodigdheden:

Kaartje met een duimpje omhoog en naar beneden

 

Introductie:

Laat je bijbel aan de deelnemers zien en vraag naar hun bijbel. Lees je er wel eens uit? Hoe vind je dat?

Gebruik de kaartjes van een duimpje zodat de deelnemers kunnen aangeven hoe ze het vinden om uit de bijbel te lezen.


Opdracht 1:

Lees samen het bijbelverhaal over Filippus en de Ethiopiër. Dit verhaal kan je lezen in Handelingen 8:26-40. Lees in de Bijbel in Gewone Taal of vertel het verhaal uit je hoofd aan de hand van deze platen.



Opdracht 2:

Kijk samen met de groep dit filmpje over het verhaal van Filippus en de Ethiopiër. De video is Nederlands ondertiteld, vertaal eventueel ondertussen wat er gezegd wordt.

 

Bespreek het verhaal en denk samen na over wat je van dit filmpje kunt leren. Uiteraard zijn er meerdere conclusies mogelijk:

  • Het is niet erg om vragen te stellen.
  • Het is leerzaam om de bijbel te lezen.
  • Als je gelooft wat er in de bijbel staat, dan mag je gedoopt worden.
  • Etc.

 

Opdracht 3:
Zing samen deze liederen.

 

 


Opdracht 4:

A. Geschikt voor mensen met een matige verstandelijke beperking
Maak een bladwijzer voor in je bijbel. Maak gebruik van de illustratie onder aan deze pagina. Voor mensen die graag willen kleuren zijn er mooie kleurplaten van Bijbels op internet te vinden.

 

B. Geschikt voor mensen met een licht verstandelijke beperking

Kijk naar deze video over het unieke van de Bijbel.

Bedenk met de deelnemers een paar tips hoe zij de Bijbel beter kunnen begrijpen. Schrijf deze tips op een bladwijzer voor de bijbel. Bijvoorbeeld: Download de app van Dagelijks Woord. Zoek een vast moment op de dag om Bijbel te lezen. Maak gebruik van een dagboekje.

Afsluiting:

Dank God voor de Bijbel. Dank Hem ook voor de filmpjes over de Bijbel die we op internet kunnen kijken. En ook voor alle vertalingen in verschillende talen. Dank Hem ook voor de kinderbijbels en de Bijbel in gewone taal.


 

Onderstaande afbeelding kun je tijdens de les gebruiken, bijvoorbeeld bij de introductie van het thema, of als beeld tussen de verschillende filmpjes.